INTERVJU: NIKA MOČNIK FOTOGRAFIRA KITAJSKE PARE PRED POROKO11.9.2015
Odgovarja: Nika Močnik Pogovarjala se je: Kristina Rihter _S katero idejo si prišla v Ljubljanski univerzitetni inkubator (LUI)?
V LUI sem prišla z idejo o turizmu. Že nekaj let delam kot organizatorka dogodkov in porok. Želeli smo pripraviti produkt za azijski trg, in sicer predporočno fotografiranje azijskih parov, in najprej smo se želeli usmeriti na Kitajsko. Ta ima največji trg in tam se je tudi trend predporočnega fotografiranja začel. Imajo namreč čisto drugačne poročne navade kot pri nas, že na samem poročnem slavju morajo pokazati svoje poročne slike. Tisti, ki si to lahko privoščijo, hodijo na posebne lokacije v Evropo in tam posnamejo fotografije. V naši neposredni bližini to ponujajo Benetke, Pariz, London, Praga, Dubrovnik ... In tako smo pomislili – če lahko to počnejo v Pragi in Dubrovniku, ima pa tudi Slovenija ogromno takih lokacij, ki bi jih lahko izkoristili. Na prvem mestu naš turistični biser Bled, poleg tega pa je še veliko drugih lokacij po državi.
Se je tvoja poslovna ideja oz. koncept od začetka pa do zdaj kaj spreminjal?
Že preden smo prišli v LUI, smo nekaj mesecev delali na tej ideji in jo ves čas nekoliko spreminjali. Drastičnih sprememb sicer ni bilo. Smo pa raziskovali, kaj si naše ciljne stranke sploh želijo. Najrej smo namreč pripravili produkt, kot se je nam zdelo najbolje. Seveda smo ugotovili, da bi bilo dobro povprašati tudi med Kitajci, kaj točno oni iščejo. Izkazalo se je, da smo na začetku pripravili predolge pakete (7- in 14-dnevne), oni pa nimajo toliko dopusta. Pravzaprav oni pridejo samo na fotografiranje za dan ali dva in se nato vrnejo. Ponujali smo tudi video, pa smo ugotovili, da jih to ne zanima toliko kot fotografije.
Razmišljali smo o tem, kako sploh prodreti na kitajski trg. Najprej smo imeli pet različnih poti, pa se nobena ni izkazala za uspešno, in spet pet novih, pa se prav tako nobena ni izkazala za uspešno. Zdaj smo prišli do sodelovanja z eno izmed turističnih agencij v Sloveniji, ki ponuja produkte na azijskem trgu. Oni so že naleteli na povpraševanje po storitvah, kakršne nudimo mi, a jih niso mogli ponuditi, ker niso imeli izvajalca v Sloveniji. Ko smo z njimi stopili v stik, so bili navdušeni nad sodelovanjem. Skupaj bomo pripravili produkte in se prvič v Aziji predstavili na sejmu ITB v Singapurju. Kako si prišla do tega, s čimer se zdaj ukvarjaš, kakšno je ozadje izbire?
Že konec srednje šole sem bila predsednica društva MIK Črnuče, kjer sem se prvič začela ukvarjati z organizacijo različnih dogodkov. Zatem sem se odločila za študij medicine in postala aktivna članica Društva študentov medicine Slovenije, kjer sem prav tako organizirala veliko dogodkov in kasneje bila članica nadzornega odbora. Po šestih letih študija sem ugotovila, da sem še vedno v 3. letniku, ker vse svoje dneve posvečam organizaciji nečesa, in da me medicina očitno ne veseli toliko, kot sem prvotno mislila. Takrat sem se odločila študij postaviti na drugo mesto in vzeti organizacijo kot dejavnost, ki mi resnično leži. Zatem sem tudi odprla podjetje za organizacijo dogodkov, iz dogodkov sem prešla še na organizacijo porok, na koncu pa sem pomislila, da bi se lahko usmerila tudi na tujce. V segmentu porok za tujce se da ponudbo razširiti še na poročna potovanja, predporočna fotografiranja ipd. Gre pa pri nas za individualne ponudbe in ne masovne.
Kar se tiče organizacije porok –zdi se mi, da imamo pri nas bolj »filmske« predstave o tem, predvsem iz ameriških filmov. Kako je v Sloveniji, se ljudje sploh odločajo za »wedding plannerja« ali si raje vse organizirajo sami?
Večina nevest v Sloveniji se ne odloča za organizatorja poroke. Tu nikakor ni tako kot v ZDA, saj ima tam organizatorja preko 70 % nevest. Tisti, ki ga nimajo, imajo omejena sredstva ali pa je v ozadju kak drug razlog. Načeloma velja standard, da imaš organizatorja poroke. Pri nas je ravno obratno. Razlogi so različni, največ jih je finančnih – kar po mojem mnenju sicer ni dober argument, saj z organizatorjem poroke lahko prihraniš veliko časa, takrat delaš, kar rad počneš, in zaslužiš ravno toliko, kot bi sicer prihranil. Pri nas pa neveste ogromno stvari naredijo same, ker želijo znižati stroške. Same izdelujejo naprsne broške, okrasitve prostorov, prosijo prijatelje za snemanje in fotografiranje ... Kljub temu je v Sloveniji kar nekaj podjetij, ki se z organizacijo porok profesionalno ukvarja, torej tako slabo v tem segmentu tudi ni.
Trenutno je novost koordinacija poroke – sam si poroko organiziraš, nato pa najameš koordinatorja poroke, da poročni dan poteka nemoteno in lahko samo uživaš. Neveste se zato pogosteje odločajo za koordinacijo poroke. To pomeni, da se kakšen teden ali dva pred poroko dobim s parom, predata mi vse kontakte, s katerimi sta se onadva do takrat dogovarjala. Par dni pred poroko je potrebno vse preveriti – ali bo fotograf prišel ob načrtovani uri na pravo lokacijo, ali bo torta dostavljena ohlajena in ob pravem času in podobno. Na dogodku samem pa sem cel dan z njimi in koordiniram stvari, da se lahko povabljenci in mladoporočenca sprostijo ter uživajo v dnevu. Velikokrat imajo neveste pomislek, da bo organizator kot zunanja oseba poroko organiziral po svojem, ne po njenem okusu, in mu zato težko zaupajo. Kar seveda ni res, vedno se pri organizaciji poroke potrudim, da kar najbolj upoštevam nevestine želje in jih uresničim. Se izobražuješ glede tega, kaj je v dolčenem obdobju moderno, katere rože v šopkih, katere barve itd.? Se udeležuješ poročnih sejmov?
Sejmi so ponavadi v zimskem času, predvsem pa obisk priporočam tudi parom, saj je tam na voljo veliko informacij in tudi popustov. Na sejmih tudi izveš, katere barve bodo aktualne naslednjo sezono, stil in dolžina oblek, nove lokacije za poroko ... Kljub temu jaz vedno nevestam svetujem, da je sledenje modnim smernicam sicer dobro, a raje naj upoštevajo svoje srčne želje. Primer: nevestina najljubša barva je rumena, ki takrat ni med najbolj aktualnimi. Svetovala bi ji, da ima vseeno lahko poroko v svoji najljubši barvi, ki bo delovala lepo, ker bo ona srečna. Pravim torej, da je bolje slediti temu, kar je všeč tebi, ne pa za vsako ceno slediti tistemu, kar je v tistem času moderno.
Imaš kako nenavadno izkušnjo z zahtevami naročnikov?
Tudi to se najde. Azijci recimo želijo začeti s fotografiranjem izjemno zgodaj. V praksi to pomeni, da želijo npr. ličenje ob 4h zjutraj, ob 5h sledi urejanje pričeske, ob 6h je že na vrsti fotografiranje, včasih morda še prej. Če so lahko na lokaciji pred sončnim vzhodom, se jim zdi odlično. Tega slovenski pari ne delajo, saj niti ne poznamo predporočnega fotografiranja v poročnih oblačilih.
Glede nenavadnih lokacij lahko omenim, da se je možno poročiti v balonu, pa v Postojnski jami in na ladjici v Bohinju. Veljajo pa pri nas zelo stroga pravila glede tega. Če je poroka na prostem, mora biti v bližini neko pokrito poslopje, kjer lahko poteka obred v primeru dežja. Sicer se pa trendi spreminjajo, trenutno so zelo popularne poroke v allstarkah, pred tem so bile modne balerinke namesto čevljev s peto ... Potem so tu še »poroke presenečenja«, ko nihče, razen mladoporočencev, ne ve, da gre pravzaprav za poroko, dokler ne pridejo na sam kraj dogodka. V dogovoru s parom se da uresničiti vse njune želje. Kako si začela podjetniško pot, si bila najprej sama in nato ugotovila, da sama vsega ne boš zmogla, in začela iskati sodelavce?
Na začetku sem bila res sama. Ko sem se odločila, da se usmerim na kitajski trg, sem zaposlila zdajšnjo sodelavko, ki govori kitajsko in je poleg tega imela še druge lastnosti, ki sem jih iskala. Tako sva zdaj stalna ekipa dveh z občasno pomočjo drugih zunanjih sodelavcev (za marketing, oblikovanje itd.).
Zakaj ravno Kitajska, kakšni so bili začetki usmerjanja na ta trg?
Kitajska ima 1,7 milijarde prebivalcev. Od tega jih 300 milijonov spada v najvišji sloj, se pravi med zelo premožne. Ko smo začeli delati tržno analizo, smo ugotovili, da bi glede na število porok, ki jih imajo na Kitajskem, tudi 0,001% delež trga še vedno pomenil nekaj tisoč parov. Že to je bilo slišati ogromno, zato si niti nismo postavljali natančnih številk, na kolikšen tržni delež ciljamo. Tudi če pustimo ostali del Azije ob strani, je kitajski trg ogromen. Mi pa tudi ne želimo iz tega ustvariti masovnega turizma in gostiti več tisoč parov na leto. Če bi prišli do števila 200 parov na leto, bi bil to za nas že zelo velik dosežek, obenem pa se trg ne bi zasičil in bi zanimanje med kitajskimi pari še vedno obstajalo. Po eni strani imajo sicer zelo radi evropsko tradicijo (recimo Pariz, Eifflov stolp, London), vendar mislim, da je pri nas v Sloveniji možno narediti še več čudovitih fotografij, tako v naravi, na gradovih, kot tudi v mestih, denimo v Ljubljani. Poleg tega je pri nas vse blizu in lahko v enem dnevu fotografije posnameš na zelo različnih lokacijah. Zato mislim, da ima Slovenija krasno predispozicijo za trženje na azijskem trgu.
Za konec pa še – kako je biti ženska v podjetniškem svetu?
Morda moška figura ali pa visok, postaven moški, ki ga je malce več čez ramena, že vizualno vzbuja več spoštovanja in zaupanja s svojo pojavo kot pa recimo drobna ženska. Večkrat sem tudi že slišala, da skodrani lasje ne pristajajo v podjetniškem svetu in bi si morala, če želim postati uspešna podjetnica, lase zravnati. Slišala sem tudi, da krila ne sodijo v ta svet, zato bi morala biti ves čas v hlačah. A to so različna mnenja različnih ljudi. Včasih se mi je že zgodilo, da so podjetja zavrnila mojo ponudbo za organizacijo dogodkov, saj naj bi bila premlada in premalo izkušena. Mogoče sem na prvi pogled res videti mlajša in se ne vidi, da je za menoj že več kot 10 let izkušenj z organizacijo. Sama mislim, da si lahko uspešen podjetnik oz. v mojem primeru podjetnica tudi, če si ženska v krilu, s skodranimi lasmi in rdečo šminko.
Ali ste podjetnik ali podjetnica? S čim se ukvarjate? Kako vi iščete nove priložnosti?
Delite svoje mnenje z drugimi bralci in ga vpišite spodaj: PREBERITE SI ŠE:
|
NASVETE ZA PODJETNIKE VAM OMOGOČA:Nasvete in ideje za podjetnike pripravlja Ljubljanski univerzitetni inkubator, ki podjetnikom in vsem, ki si to želijo postati, pomaga, da preizkusijo svoje ideje v gospodarstvu. Več nasvetov in idej najdete tukaj.
Najbolj branO:
|